The presenter has activated the presenter mode. Would you like to follow?
Follow presenter
You are following the presenter.
Stop following presenter
Een fabel maken
Opdrachten over sprookjes en fantasie & taal
bij de kortfilm 'De grote boze vos en andere verhalen: de kuikens'

De grote boze vos en andere verhalen: de grote boze vos 
Benjamin Renner, Patrick Imbert - 2016, Belgium en France, min., 5+

klasgesprek

Ga met de leerlingen in een kring zitten. Toon hen enkele filmstills en laat ze benoemen welke dieren te zien zijn. Kennen de kinderen andere verhalen waarin deze dieren een rol spelen, zoals sprookjes, strips, animatiefilms,… ?

Vragen voor de leerlingen:

  • Welke rol spelen de dieren in die verhalen?

  • Geef ze een karaktertrek (vriendelijk / verlegen / braaf / stout / ondeugend / bang / ...)

    • Wolf: Roodkapje / De wolf en de 7 geitjes

    • Varken: De 3 biggetjes

    • Vos: Reinaert de vos

    • Hond: Lady en de vagebond

    • Kat: De gelaarsde kat / De aristokatten

    • Muis: Mickey Mouse / Ratatouille


Laat je klas kennismaken met de oude fabels van Aesopus, zoals De vos en de raaf of De haas en de schildpad. Dergelijke dierenverhalen bestaan al héél lang. 


Een fabel gaat over het leven van dieren én van mensen. De dieren in deze verhalen spreken en handelen immers als mensen. Een fabel wordt altijd gebruikt als waarschuwing of om er iets uit te leren. Probeer met de klas de moraal in deze fabels te ontleden. Wat zou de schrijver bedoeld hebben?

schrijfopdracht

Laat de leerlingen zelf een fabel tekenen aan de hand van dit stappenplan: 

er was eens heel lang geleden een

die heel graag

maar…

gelukkig kwam … te hulp

en deden ze…

zo leefde iedereen

nog lang en gelukkig

PERSONAGE (meestal een dier)

WENS

PROBLEEM

PERSONAGE

ACTIE

HAPPY END

(teken personage)

(teken de wens)

(wat is het probleem)

(teken personage)

(teken de actie)

(teken het einde)

Tip!
Wil je ook het thema Natuur en Milieu of religie bespreken met deze reeks kortfilms? Bekijk dan deze opdrachten.