The presenter has activated the presenter mode. Would you like to follow?
Follow presenter
You are following the presenter.
Stop following presenter
Grenzen aangeven
Opdrachten over seksualiteit
bij de kortfilm 'Tout ce que tu veux'

Tout ce que tu veux 
Faust Lust Smiatek - 2021, Belgium, 5min., 16+

klasgesprek

Relaties vragen veel van alle betrokken personen, of het nu romantische of vriendschappelijke relaties zijn. Het zijn samenwerkingen die uniek zijn, net omdat je zoveel voor elkaar over hebt. Sommige mensen kunnen daar enorm ver in gaan. Anderen botsen dan weer op de limieten van hun eigen grenzen, net zoals het hoofdpersonage doet aan het begin van deze film. 

Vragen voor een klasgesprek:

  • Moet je alles voor elkaar over hebben in een relatie?

  • Is het een kwestie van durven of gewoon doen?

  • Waar ligt jouw eigen grens binnen een relatie?

  • Ben je ooit al over je grens gegaan in een relatie?

  • Heb je ooit al afspraken gemaakt binnen een vriendschap of relatie?

    •  Zo ja, welke? 

    • Zo niet, waarom niet?

  • Wanneer doe je iets voor de ander als je dat eigenlijk niet wil doen?

  • Hoe geef je aan een vriend of partner aan dat je iets niet wil doen?

doeopdracht

Tijdens het kijken van de film of tijdens het klasgesprek van zonet, merkten de leerlingen dat het enorm belangrijk is om grenzen aan te geven binnen een relatie. Aan de hand van deze doeopdracht gaan de leerlingen op zoek naar hun eigen grenzen binnen deze klasgroep. 

  • Zorg voor een lege ruimte op school, of schuif alle banken en stoelen opzij. 

  • Maak een cirkel met alle leerlingen. 

  • Een van de leerlingen gaat in het midden staan. 

  • De andere leerlingen zetten telkens een stap richting de persoon die in het midden staat totdat die leerling ‘stop’ zegt. 

  • In deze opdracht gaan de leerlingen dus op zoek naar hoe dicht mensen bij hen mogen komen.

  • Wanneer de leerling stop zegt, kan je ook vragen om uit te leggen waarom die op dat moment ‘stop’ heeft gezegd. 


Doe deze opdracht met een paar leerlingen. Vervolgens kan je de opdracht opnieuw doen maar de leerling in het midden een blinddoek aandoen. Hoe dichtbij mag iemand komen als je het niet weet? Wat als je niet weet waaraan je begint?

 maakopdracht

Het kleurgebruik in de film is erg verrassend. Handen zijn plots blauw, en haar knalgeel. De makers van de film hebben dan ook alle frames met de hand ingekleurd. Hoe dat werkt? Ze plaatsen veel frames achter elkaar, en kleuren die dan één voor één in. Doordat de (locatie van de) kleur telkens een beetje verandert, wordt er beweging gecreëerd.


  • De leerlingen gaan nu een flipboekje maken waarin ze deze techniek gebruiken. 

  • Eerst en vooral moeten ze digitaal een foto meenemen van zichzelf. 

  • Vervolgens moeten de leerlingen deze foto twaalf keer kopiëren op het volgende template

  • Druk dit papier in zwart-wit af voor alle leerlingen. Laat ze nu elk frame (elke foto) apart inkleuren, ze moeten daarbij letten op twee aspecten: 

  1. de kleuren mogen niet klassiek zijn (maar juist feller, warmer of totaal willekeurig) 

  2. elk frame moet op een net iets andere manier ingekleurd worden (waardoor beweging kan worden gecreëerd). 

  • Vervolgens knippen de leerlingen de twaalf frames uit en leggen ze in de juiste volgorde op een stapel. Niet ze aan de linkerkant aan elkaar vast aan de linkerkant en voilà: ze hebben hun eigen flipboekje.