The presenter has activated the presenter mode. Would you like to follow?
Follow presenter
You are following the presenter.
Stop following presenter
Vluchten van je problemen
Opdrachten over gedrag en emotie
bij de kortfilm 'Lost in the middle'

Lost in the middle 
Senne Dehandschutter - 2017, Belgium, 16min., 15+

klasgesprek

Ter inleiding bespreek je de context van de kortfilm ‘Lost in the middle’:


Het is 2011. Syrië. Van ISIS is nog geen sprake. We staan aan het begin van een lange burgeroorlog waarvan we de gruwel nog niet kennen. Een groot aantal Belgische moslims vertrok naar Syrië om tegen de troepen van Assad te vechten. Het waren niet allemaal fanatici of extremisten. Velen kwamen na een paar weken terug, gedesillusioneerd en met afschuw vervuld. Onder hen waren ook veel jonge westerse journalisten die rond dezelfde tijd hun carrière in Syrië een vliegende start wilden geven. Ze vertrokken zonder ervaring of begeleiding. 

  • Waar ligt Syrië?

  • Wat weten de leerlingen over het conflict in Syrië? 

    • Leg meer uit over de context rond het conflict. 

    • Gebruik hiervoor eventueel dit filmpje.

klasgesprek

Ter inleiding bespreek je de personages van de kortfilm ‘Lost in the middle’:
Als persoon met migratieachtergrond wil Abdel zich niet langer minderwaardig voelen in zijn eigen land. Steven vlucht weg van het saaie en voorspelbare leven in België. Allebei zien ze een uitweg in Syrië. Daar zullen ze echt iets kunnen betekenen! Daar wenkt het avontuur.

Maar al snel wordt duidelijk dat je niet kan weglopen van je problemen. In Syrië werken ze zich allebei nog veel dieper in de nesten. Maar vluchten is nu geen optie meer, aangezien Steven wordt gevangengenomen en Abdel bezwijkt onder de groepsdruk. 

Daarom ontsnappen ze in hun herinneringen, waarin ze op zoek gaan naar de oorzaak van hun problemen en naar een uitweg. Wanneer ze die uitweg niet vinden, worden hun gedachten een akelig doolhof waarin ze verdwalen.

Zonder het zelf te willen, komen de twee jonge Vlamingen tegenover elkaar te staan. Om van hun problemen af te komen moeten ze elkaar pijn doen. Maar dat willen ze niet. Zeker niet als blijkt dat ze heel erg op elkaar lijken.

  • Bespreek het thema vluchten.

    • Ben jij al eens weggelopen van je problemen? En heb je die problemen daardoor erger gemaakt?

    • Heb je ooit al eens iemand anders kwaad berokkend om je eigen problemen op te lossen of om zelf populair te zijn bij je vrienden?

    • Wat kan je doen als je problemen hebt of ongelukkig bent?


doeopdracht

De film vergelijkt twee jonge Belgen met een heel verschillende achtergrond maar met heel gelijkaardige ambities, emoties en worstelingen. Steven en Abdel gaan allebei op zoek naar het grote avontuur en alle twee verslikken ze zich in die drang.


Maak een mindmap van één van de personages. 

Stap 1. Schrijf de naam van het personage in het midden van het papier. 

Stap 2. Verbind takken aan de naam van het personage: Wat zijn de doelen van het personage? 

Stap 3. Verbind takken aan de doelen van het personage: Wat doet hij om dit doel te bereiken? 
Stap 4. Neem een andere kleur. Wat had dit personage anders kunnen doen? Wat zou een andere actie zijn om het doel te bereiken?