The presenter has activated the presenter mode. Would you like to follow?
Follow presenter
You are following the presenter.
Stop following presenter
Teken je identiteit
Opdrachten over identiteit
bij de kortfilm ' De zeemeerman'

De zeemeerman 
Alba Barbé I Serra - 2020, Spain, 6min., 6+

klasgesprek

Bespreek de film:

  • Wat gebeurde er met Roque? 
  • Roque liep triest weg van het feestje. Waarom? 
  • Roque moet verschillende keuzes maken: vlees of vis, roos of blauw, meerman of mens. Wat kiest hij? Roque kan moeilijk kiezen. Hij kiest alles. 
  • Heb je het gevoel dat je soms moet kiezen tussen twee dingen? Waarom? 

Iedereen is verschillend en kan meerdere dingen tegelijkertijd zijn. 
Uit welke elementen kan een identiteit bestaan? 

  • waar je bent geboren
  • waar je woont
  • waar je van houdt
  • welke eigenschappen je hebt
  • hoe je eruit ziet
  • etc. 

 maakopdracht

Laat je leerlingen een tekening maken die bestaat uit verschillende elementen van hun identiteit.  

Deze tekening bouwen we op als een ‘Cadavre Exquis’. Dit is een surrealistische techniek, waarbij je met meerdere leerlingen samenwerkt aan één tekening. 


  • Plooi een A4-blad in de helft en dan nog eens in de helft. Zo heb je vier stroken. 

    • Dit is het gemakkelijkste als je het papier ook nog eens in de andere richting in tweeën vouwt, zo vind je steeds het midden.


  • Op elke strook gaan de leerlingen een fantasierijke tekening maken. Geef ze 5 minuten per tekening. 

    • Op de bovenste strook teken je een hoofd met daarbij de vraag: “Waarvan droom je?” 

      • Bijvoorbeeld: Ik droom ervan te kunnen vliegen, dus ik teken een vogelhoofd. 

    • Op de tweede strook teken je alles van de nek tot de heupen, met daarbij de vraag: “Waarvan hou je?”

      • Bijvoorbeeld: Ik hou van spaghetti, dus ik teken een kookpot met spaghetti als buik. 

    • De derde strook gaat van de heupen tot de knieën, met de vraag: “Waar speel je het liefste mee?”

      • Bijvoorbeeld: Ik speel graag met LEGO, dus ik teken LEGO-beentjes. 

    • De laatste strook van de knieën tot aan de voet, met de vraag: “Wat is je lievelingshobby?”

      • Bijvoorbeeld: Ik hou van voetballen, dus ik teken voetbalschoenen en een voetbal.


  • Telkens de leerlingen klaar zijn met een strook, plooien ze die om en schuiven ze de tekening door. 

    • Zo ziet de volgende leerling ziet niet wat de eerste heeft getekend. 

    • Let op, zorg wel dat er telkens 2 streepjes staan waar de leerling op kan verdertekenen zodat het één personage wordt. 


  • Plooi het blad open. Je hebt nu allerlei elementen van de leerlingen samen. Je kan ook de vier stroken van elkaar knippen, en zo de tekeningen van de leerlingen bundelen in een soort puzzel.