The presenter has activated the presenter mode. Would you like to follow?
Follow presenter
You are following the presenter.
Stop following presenter
Inleef-film maken 
Opdrachten over anders-zijn
bij de kortfilm 'Mind my mind'

Mind my mind 
Floor Adams - 2019, Belgium en Netherlands, 29min., 12+

klasgesprek

In ‘Mind my Mind’  legt regisseur Floor Adams op een heldere en originele manier uit hoe het leven er voor iemand met autisme kan uitzien. De hersenen van mensen met een autisme spectrum stoornis (ASS) werken anders, maar hoe kan je uitleggen op welke manier ze ánders werken? De regisseur heeft het mannetje Hans bedacht, die alleen maar rust vindt als Chris met zijn modelvliegtuigen bezig is. Op deze manier maakt ze duidelijk dat alle andere situaties niet zo evident zijn voor Chris.

  • Welke kenmerken heeft Chris die vaker voorkomen bij mensen met ASS? Bijvoorbeeld: 

    • Chris is gevoelig voor prikkels (bv. lawaai). Dit zie je in de film als Chris naar het feestje van zijn broer gaat. Na een aantal minuten houdt hij het niet meer vol door de overload aan prikkels en lawaai. Mensen met autisme zijn niet zo goed in staat om alle prikkels te filteren. Voor hen is het moeilijk om een onderscheid te maken tussen belangrijke en niet-belangrijke prikkels. Alles komt dan even hard binnen. Dit kan voor heel wat stress zorgen.

    • Chris vindt de omgang met anderen vaak lastig. Voor hem is het moeilijker om te begrijpen wat andere mensen bedoelen en daar gepast op te reageren.

  • Op welke manier gaat Chris hiermee om? 

  • Hans is het mannetje in het hoofd van Chris. Wat doet Hans?

    • Hans heeft een bibliotheek vol mappen met scenario’s voor allerlei complexe sociale situaties en gaat steeds naarstig op zoek naar een passend script voor Chris.

  • Chris wordt verliefd op Gwen. Hoe gaat hij hiermee om?


Bespreek ook welke elementen uit de film herkenbaar zijn voor de leerlingen.

  • Chris weet heel vaak niet hoe hij op een situatie moet reageren. Hebben jullie dat weleens? Bij welke situaties is dit zo?

  • Hoe is het om verliefd te zijn? Hebben jullie al weleens een relatie gehad? Hoe was dit? Waren sommige situaties binnen jullie eigen relatie ook lastig? Zo ja, welke bijvoorbeeld?

 maakopdracht

Laat de leerlingen een situatie bedenken waarin ze zich net als Chris voelden en dit dan in een korte animatiefilm gieten. Mind my mind is een animatiefilm die met de hand is getekend, opgebouwd uit 12 tot 24 tekeningen er seconde. 


Zoek situaties waarin ze niet wisten hoe te reageren of wat te zeggen.

  • bv. iemand sprak mij aan in het Frans en ik blokkeerde

  • bv. Ik zag iemand vallen en wist niet of ik moest helpen

  • bv. iemand die ik kende passeerde en ik wist niet of ik goedendag moest zeggen

De leerlingen die zich herkennen in dezelfde situatie vormen één groepje.


Met behulp van de app stop motion studio (Android, iOS, gratis) zetten ze dit om in een eigen animatiefilm.

De leerlingen kunnen mannetjes uitknippen en die foto per foto bewegen


Aansluitend presenteert elk groepje zijn animatiefilm en licht het creatieproces toe.


 Hoe maak je een stop-motionfilm?

In een stop-motionfilm lijkt het alsof poppen of voorwerpen uit zichzelf bewegen. Maar eigenlijk bestaat elke kleine beweging uit een reeks foto’s. Als je die foto’s heel snel na elkaar afspeelt, lijkt het alsof het voorwerp beweegt. Deze twaalf foto’s vormen samen één seconde film. Met de gratis app ‘stop motion studio’ (iOS, Android) kan je makkelijk zo’n filmpje maken. In deze instructievideo van JEF makers leer je hoe deze app werkt. Gebruik je smartphone of tablet en verfilm een verhaal.

Tip! Met stop-motion is het belangrijk dat jouw camera heel stil staat. Met wc-rolletjes of een boekensteun maak je zo een eigen statief. Voor inspiratie neem een kijkje  op onze Pinterestpagina.

doeopdracht

Welke uitdrukking zag je bij de leerlingen in de situatie waarin ze zich net als Chris voelden? Giet deze gezichtsuitdrukking in een flipboekje! Begin met een neutraal gezicht en teken dan verder.

Bekijk de tutorial: