The presenter has activated the presenter mode. Would you like to follow?
Follow presenter
You are following the presenter.
Stop following presenter
Anders-zijn

Opdrachten over anders-zijn
bij de kortfilm 'Downside up'

Downside Up 
Peter Ghesquière - 2016, Belgium, 15min., 12+

klasgesprek

Weten de leerlingen wat het downsyndroom is?

Het downsyndroom is een aangeboren aandoening die ontstaat door de aanwezigheid van een extra chromosoom in de cellen van de baby.

Chromosomen zijn kleine deeltjes die voorkomen in iedere cel en in alle weefsels in ons lichaam.  De meeste mensen hebben twee kopieën van elk chromosoom. Mensen met downsyndroom hebben drie kopieën van het 21ste chromosoom. Vandaar de medische term ‘trisomie 21’. Jaarlijks worden 1 op de 1000 baby’s geboren met het syndroom van Down.

bron: https://www.downsyndroom.eu/leven-met-down/

 maakopdracht

Iedereen is anders en iedereen heeft bepaalde kwaliteiten die hem/haar kenmerken.


Verdeel de klas in duo’s, de leerlingen zitten tegenover elkaar en zoeken uit wat anders is en wat gelijkaardig is aan elkaar. Ze maken foto’s van de verschillen en van de gelijkenissen. (bv. kleur ogen, hobby... )


Met canva kunnen de leerlingen een poster ontwerpen met hun ‘anders-zijn’ en de dingen die gelijkaardig zijn. hun ‘gelijkaardig zijn’.

  Aan de slag met Canva!

Canva is een website waarin je afbeeldingen, presentaties, posters, video’s, etc. kan vormgeven.

De basisversie van Canva is gratis, maar de leerlingen moeten wel een account maken.

Via deze links krijg je meer info hoe je...

 maakopdracht

Een bepaalde sfeer in een film zorgt voor samenhang tussen beeld, scenario en muziek. Ter voorbereiding van een film maakt een filmmaker vaak een moodboard om de sfeer van zijn film te visualiseren en op te roepen.

  • Welke kleuren vielen de leerlingen in de film op? Bekijk de foto's onderaan, of gebruik de links. 

  • Welke muziek roept die sfeer op?


Laat de leerlingen denken aan hun eigen persoonlijkheid. Laat de leerlingen nadenken over wat hen juist anders maakt dan de rest en wat hun kwaliteiten zijn. Hoe zouden ze dit vormgeven? Denk aan de stilistische keuzes van de film. In verschillende groepjes kunnen de leerlingen in ‘Pinterest’ aan de slag om een moodboard te maken.