The presenter has activated the presenter mode. Would you like to follow?
Follow presenter
You are following the presenter.
Stop following presenter
Verzin een dier
Opdrachten over sprookjes en fantasie
bij de kortfilm 'De gruffalo en zoo'

De Gruffalo en zoo 
Jakob Schuh, Max Lang -   United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, 27min., 4+

klasgesprek

De muis komt de Vos, Uil en Slang tegen en maakt deze dieren bang met een verhaal over een monster, nl. de Gruffalo. Maar dan staat Muis plots oog in oog met een Gruffalo. Bespreek het personage de Gruffalo.

Slagtanden heeft-ie, en vlijmscherpe klauwen, en knarsende kaken die alles kauwen. Hij heeft eeltige knieën, z’n voeten zijn plat, op de punt van zijn neus zit een gifgroene wrat. Hij heeft oranje ogen, een tong zwart als drop en paarse stekels van zijn staart tot z’n kop.Verder is hij groot en griezelig… Maar niet erg verstandig.

  • Hoe ziet hij eruit? 

  • Lijkt de Gruffalo op een ander dier?

  • Hoe is de Gruffalo zijn stem?

  • Hoe groot is de Gruffalo?

  • Waar leeft de Gruffalo?

  • Wat is het karakter van de Gruffalo? 

  • Is de Gruffalo echt? Kan de Gruffalo ook in onze wereld leven?


De Gruffalo is een verzonnen dier. De schrijver Julia Donaldson bedacht de Gruffalo, en maakte verschillende prentenboeken. Later werden deze kortfilms gemaakt.

 maakopdracht

Laat de kinderen een dier zien. Dat kan een knuffel zijn, een tekening of een foto van een dier. Laat de kleuters het dier zo gedetailleerd mogelijk beschrijven met behulp van heel gerichte open vragen. Wat voor neus heeft het? Welke kleur heeft het? Heeft het een vacht, veren of een huid? Hoe beweegt het dier zich voort?


De Gruffalo is een verzonnen dier. Bedenk een nieuw personage dat in de wereld van de Gruffalo leeft.

Vraag eerst hoe groot het is? Is het groot of net piepklein? Wat heeft het op zijn lichaam (veren, vacht, huid...)? Motiveer de kinderen om kenmerken van verschillende dieren te combineren. Wat als het dier zo groot was als een koe, maar veren heeft en de slurf van een olifant?


Individueel: Laat de kleuters nu alleen aan de slag gaan met teken- of schildergerei. Ze mogen nu zelf een dier uitvinden en het tekenen. Als ze klaar zijn met tekenen mogen ze hun creatie omschrijven. Of ze kunnen ook elkaars beesten beschrijven.


  • Kunnen ze ook een naam bedenken voor hun dier?

  • Welk geluid maakt het dier?

  • Hoe bewegen onze uitgevonden dieren? Rechtop lopen, kruipen, kronkelen, vliegen? Laat ze maar eens bewegen zoals het beest dat ze bedacht hebben.

  • Is het beest lief? Stout? Verlegen? Bang?