The presenter has activated the presenter mode. Would you like to follow?
Follow presenter
You are following the presenter.
Stop following presenter

Verbeelden van emoties

Opdrachten over gedrag en emotie
bij de kortfilm 'BOOS

BOOS 
Frederike Migom - 2020, Belgium, 15min., 9+

klasgesprek

De kinderen uit de film zijn zoveel meer dan enkel boos. Ze krijgen te maken met zoveel verwarrende gevoelens en het is voor hen soms moeilijk om die te begrijpen. Ook voor volwassenen is dat soms moeilijk.

Bekijk de kortfilm BOOS. Deze film is een samenwerking met de afdeling kinderpsychiatrie van het UZ Brussel, waar kinderen langskomen die het thuis of op school even niet meer zien zitten. 

  • Welke emoties hebben de kinderen uit deze kortfilms?
  • Vind je deze emoties herkenbaar?
  • De regisseur Frederike Migom heeft deze gesprekken gecombineerd met (geanimeerde) beelden en een streepje filmarchief. Welke beelden zijn jou bijgebleven? 

 maakopdracht

Maak een mindmap van emoties en verbeeldende associaties.


Welke gevoelens kennen de leerlingen allemaal? Laat ze even brainstormen en schrijf de emoties die ze aanhalen op het bord. Hieronder geven we al wat inspiratie.


4 basisemoties: boos, blij, droevig, bang


uitgebreider:

Emotieslijst voor positieve emoties

blij, rustig, veilig, vertrouwd, geaccepteerd, geliefd, ontspannen, vredig, energiek, vrolijk, enthousiast, tevreden, sterk, zelfverzekerd, onbezorgd, verbonden, comfortabel, competent, behaaglijk, dankbaar, trots, waardevol, plezierig, hoopvol.


Emotieslijst voor negatieve emoties

boos, verlegen, gespannen, verdrietig, zwak, bedreigd, bang, jaloers, paniekerig, gejaagd, ontevreden, onzeker, schaamtevol, gekwetst, gebruikt, verraden, afgewezen, benauwd, woedend, gefrustreerd, vernederd, vijandig, afhankelijk, verloren, ongeduldig, verveeld, nutteloos.


Emoties kunnen we voelen, maar niet echt aanraken, we kunnen ze niet tonen en soms is het moeilijk om ze te verwoorden. Laat de leerlingen nadenken over beeldende elementen die we kunnen koppelen aan emoties zodat we deze emoties tastbaar/zichtbaar kunnen maken.


Verbind emotie aan:

  • een kleur

  • een dier

  • een geluid

  • een landschap (zee, rotsen, woestijn, bos, bergen, duinen, waterval, vulkaanlandschap…)


Laat de leerlingen deze beeldende elementen aanvullen in hun mindmap van emoties. 

filmopdracht

Verdeel de klas in groepjes en laat elk groepje een belangrijke emotie (boos, blij, bang, verdrietig) verfilmen.

Hou de voorgaande bespreking in gedachte (aan welke emotie zou je een bepaalde kleur, geluid... geven)


Mogelijkheden

  • Dit kan bijvoorbeeld door emotie via acteren uit te drukken. Zorg dat ze zo’n emotie goed herkenbaar in beeld brengen.

  • Door een situatie te bedenken (oorzaak).

  • Door een gevolg te filmen .


Wil je ze meerdere shots laten filmen? Ga dan aan  de slag met de app iMovie (iOs) of Kinemaster (Android) op je smartphone of tablet.

  Hoe maak je een film met iMovie?

iMovie is een montageprogramma van Apple. iMovie is gratis beschikbaar voor iOs en macOS. Bekijk dit Stappenplan iMovie.

  Hoe maak je een film met Kinemaster?

Kinemaster is een montageprogramma en is gratis voor Android en iOs.

In deze video van ‘De videomakers’ ontdek je hoe de app werkt.